středa, října 01, 2008

Ekonomická deprese

Jak se ještě loni zdánlivě neotřesitelná světová ekonomika naklání směrem k ne jen recesi (která se asi dala čekat -- nakonec ekonomika je cyklická, co jsem tak vypozoroval) ale dokonce ke skutečné, nefalšované krizi, říkám si, co všechno se změní a jak daleko to dojde.

Jakožto (téměř) dokonalého ekonomického ignoranta, mě z těch věcí mně blízkých hned z kraje napadá pokles zájmu o luxusní zboží a přesun zpět k tomu nejlacinějšímu z laciného, tedy řekněme opět hnusná levná PC místo Maců, low-end Nokie místo iPhone? Souběžně s tím konec investic do pochybných podniků jako je Web2.0+. Jistě, zmrazení růstů mezd, růst nezaměstnanosti, celkový pokles životní úrovně (rozhodně pro mě, jakožto příslušníka střední třídy). Dál se v tomto směru nepouštím, protože je to příliš strašidelné (fronty na polévku, děti s nafouklými bříšky a tak dále).

Ale co je horší: jak čtu ty depresivní alarmistické články, nahlodává to ve mně i ty nejzákladnější jistoty které jsem měl. Říkám si: kolik procent poklesu ekonomiky nás dělí od nového Hitlera? (Jasně, to přeháním, ale opravdu jsou totalitaristické režimy v USA a Evropě tak nemožné jak jsme si posledních 30 let mysleli?)

Prosím, oblažte mě někdo pár panáky optimismu a řekněte že ve své neinformovanosti zbytečně panikařím...

6 komentářů:

akb řekl(a)...

Mohlo by pomoci tohle? Pokud něco dovedeme předpovědět, pak je velmi pravděpodobné, že se to nestane.

Petra řekl(a)...

Nepanikaříš, ale já si vždycky říkám , že v Asii a Africe musí lidem stačit dolar a miska rýže na den.A do toho máme opravdu hodně, hodně daleko.Holt si odpustíš tu páteční flašku vína.Rodové heslo:Hlavu vzhůru, bude hůř!!!

jIRI řekl(a)...

akb: Ano, to je dobré, to si musím pořád opakovat :-). Dneska zase v rádiu hlásili, že těch 700mld nakonec možná přeci jen bude. Takové zprávy mě uklidňují :-).

Petra: Eh, problém je, že tu rýži jim tam dováží z Evropy. Kdo doveze rýži nám, až ji budeme potřebovat? (Teď jsem v pokušení poznamenat něco o mléku z Číny :-).)

bver řekl(a)...

blbá nálada je zpětnovazební systém. kdyby nezačal trh kvůli několika nezodpovědným prodejcům hypoték panikařit, nebylo by, co je teď.

a povinný optimismus? vybavuje se mi snad jen: "Between stimulus and response, we have the power of free will to choose our response." -S. Covey

jIRI řekl(a)...

bver: Myslím, že tu nejde jen o blbou náladu. Americké (hypoteční) banky opravdu nacpaly (jak jsem teď někde četl na popud Clintonovy administrativy) hypotéky a úvěry i těm, kteří prostě nemají na placení (protože cyklus směřuje do útlumu).

A není to jen problém USA. I u nás si lidé nabrali hypotéky, a jak teď zdražují energie a vůbec všechno, najednou nemají (nebo brzy nebudou mít) na placení.

Spíš bych řekl, že problém byl opačný: stupidní dobrá nálada, která lidem zatemnila mozek a nepřemýšleli co si mohou a co nemohou dovolit, zda je cena za nemovitost ještě reálná nebo už jen čistě vyhnaná poptávkou atp.

Pokud jde o optimismus: prostě chci rozehnat ty strachové vlny :-).

Krígl řekl(a)...

Něco pro dobrou náladu: většina problémů se týká virtuální ekonomiky, normální obchodování zbožím či službami má zdravý základ. Dosavadní průsery se týkají investičních, ne komerčních bank. Největším problémem je právě blbá nálada a panika, jejichž vinou by se ty obavy mohly naplnit (angličtina tomu říká "self-fulfilling prophecy").