sobota, února 23, 2008

Vercajk

Lopata je veskrze nudné nářadí. Bez ohledu na to, jak moc naleštíte násadu a kolik ornamentů vyryjete na takovou tu placatou část, je to pořád lopata. Můžete s ní přehazovat sníh, nebo písek, nebo co už se tak lopatou přehazuje, ale musíte být sakra invenční, abyste s ní mohli dělat něco opravdu zajímavého (nebo, jak se říkalo za mých mladých let, cool). Lopata prostě není iPhone.

Chci říct: koupil jsem teď rodině takový ten Microsoft Office 2007 pro domácnosti. Office je kancelářský balík, a v kanceláři Officem děláte to, co v zimě (když je sníh, samozřejmě) děláte lopatou. Čtete, píšete a upravujete pitomé dokumenty, které vám posílají otravní zákazníci, nebo hloupí šéfové a tak dále. Skutečnost, že z různých důvodů Microsoft nahradil klasická menu a toolbary ribbonem, a nějaký jistě nechutně veliký tým strávil mnoho času navrhováním toho správného gradientu vykreslovaného v neklientské oblasti okna, nemění nic na tom, že jde pořád o ten samý Word a Excel a Powerpoint, které sice tak nějak k životu s počítačem potřebujete, ale ve skutečnosti je nesnášíte, protože představují všechno to, z čeho si tak delikátně utahuje Dilbert.

Microsoft Office se někdy během 90. let stal institucí, komoditou, nebo čím to vlastně (důkazem toho je i to, že aplikacím podobného druhu říkáme office applikace, i když je to vážně pitomé), a když pomineme fakt, že nějakou takovou aplikaci v počítači prostě musíte mít, abyste si mohli prohlížet všechny ty srandovní e-maily, které vám lidé kolem posílají, neexistuje jediný důvod, proč byste ho v počítači měli chtít. Office je tak trochu jako operační systém -- nepřemýšlíte nad tím, že ho potřebujete -- prostě ho potřebujete.

Teď by bylo jistě záhodno pohovořit o tom, že Microsoft není jediným výrobcem kancelářských balíků, a že jsou tu alternativy, některé i zadarmo, ale pravda je taková, že ve své třídě jsou prostě součásti Microsoft Office to nejlepší co můžete mít.

Když jsem pracoval na disertaci, dej jí pánbůh věčnou slávu, vychrlil můj simulační program mnoho desítek mnoha megabytových XML souborů, ve kterých byly výsledky simulací. Chtěl jsem být in, a nenechat se zotročit monopolisticky se chovajícím krutovládcem, i zkusil jsem je zpracovat v OpenOffice.org. Ó, jak rychle jsem skončil v hřejivé náruči Excelu 2003, který uměl mé zlolajné soubory načíst (byť po částech nemajících více než 65535 řádků) a procedit kontingenčními tabulkami monstrozních rozměrů! Říkal jsem si: jeden zádrhel mě nemůže zastavit, a tak jsem výsledky načetl zpět do Calcu, s tím, že je přenesu do Writeru, který, jak známo, má mnohem lepší editor rovnic než Word. Ale prvních 30 minut proklikávání se psychedelickými dialogy nastavujícími vlastnosti odstavce mě opět odmrštilo zpátky k Wordu, kterému sice není možné vysvětlit, že má formátovat obrázky s popiskami tak jak chcete, a ne tak, jak on si myslí, že to chcete, ale na druhou stranu v něm nestrávíte polovinu času hledáním toho správného způsobu jak nakonfigurovat styl textu.

Dobrá, dobrá.

Chtěl jsem vlastně říct, že jedna aplikace (z těch čtyř, které mé instalční CD obsahuje), z nudnosti Office vystupuje, a myslím, že od Microsoftu je velmi vypečené, že ji přibaluje právě k domácí edici Office. Ano, jde o OneNote. OneNote je pravým opakem toho, co si představíte po pojmem office aplikace. Rozumějte: zkoušel jsem podobných programů (tedy cosi jako mind manager, do kterého si poznamenáváte výtrysky své tvořivosti) několik (třeba FreeMind, Wikipad a několik dalších, jejichž jména si nepamatuji), a OneNote mi příjde zdaleka nejlepší ze všech. Tedy zkoušel jsem ji opravdu krátce, ale zatím na mě působí právě tím cool dojmem, který získáte, když vám někdo jemně naznačí, že teď jste se od práce lopatou přesunuli k zábavě s uhlem a skicákem, že teď je ta chvíle, kdy můžete ukázat co ve vás je (mohli bychom tomu říkat efekt Steva Jobse, ale bylo by to laciné). OneNote na mě působí v kontextu Office skoro až svatokrádežně, asi jako by továrna na lopaty, nějakou shodou podivných náhod, vypustila do světa iPod.

Nicméně. Kdesi jsem slyšel, že tenhle domácí Office se má prodávat do konce února. Za těch třináct set, které stojí (vzhledem k tomu, že kupujete tři licence do domácnosti), je rozhodně lepší si koupit tenhle Microsoft Office, než se trápit s jakoukoliv jinou alternativou.

Byť by byla zadarmo.