středa, června 13, 2007

Není větší potěšení pro ortodoxního lumpa...

Přináší mi nevýslovné potěšení sledovat, jak se společnost Apple v tomto týdnu kolosálně ztrapnila. (Můžu si dovolit být takto přímočarý, protože se ukázalo, že tato stránka je pod úroveň Apple fanboys, čili žádný hate-mail mi nehrozí.) Nejprve opravdu nudná a nezajímavá keynote na které Steve Jobs dokázal nepředstavit žádné novinky, a pak celé to fiasko se Safari pro Windows (nekonzistentní UI, fonty, bezpečnostní chyby, problémy s národními verzemi Windows, paměťová nenažranost a tak dále a tak podobně, ve fázi, kdy jiné firmy, kterým je vyčítána chybovost aplikací, jsou už jen o dva release candidates daleko od finální verze).

Prostě krása.

Rozumějte: Jak už jsem vysvětloval, je mi firma Apple a její produkty vcelku lhostejná, ale ten hype, který kolem Apple vznikl v poslední době mě trochu vyděsil. Říkal jsem si: Ohó, co když Apple uspěje a budeme mít dvě platformy místo jedné? Jakékoliv programování pak bude znamenat dvojnásobek práce (i když díky Mono jsem jakožto .NETář ještě vcelku klidný), a nakonec jedna z plaforem bude vždy horší (většinou to bývá ta, kterou její uživatelé adorují), a multiplatformní vývoj znamená kompromisy, dvojnásobek testování a ladění a tak dále. Prostě žít v monokultuře Windows je jistě v některých ohledech nepříjemné, ale na druhou stranu je tu jistota 95% pokrytí trhu, což je zejména pro MicroISV (Independent Software Vendor) zatraceně důležitá věc.

Abyste si nemysleli: na druhou stranu tak trochu doufám, že se Apple podaří tak trochu uspět, protože to bude znamenat větší tlak na Microsoft a zlepšení a zlevnění jeho produktů. Ale neměl by být ten úspěch příliš velký, protože i když naučit se Objective-C a Cocoa by mi asi nakonec nedělalo žádné větší problémy, nějak se mi do toho nechce. Především proto, že je mi Apple nesympatické svou arogancí a sebestředným snobstvím (které vyvěrá z jeho kormidelníka).

Ovšem po tom, co Apple předvedlo tento týden, to zatím vypadá tak, že tahle firma opravdu směřuje k tomu, aby se stala producentem spotřební elektroniky, a že na vývoj software v rozsahu, který by jeho platforma potřebovala, prostě nemá. Leopard byl nejprve odložen s trapnou výmluvou na realokaci vývojářů na port OS X na iPhone (všimli jste si, že skluz Longhornu, resp. Vista byla mnoha apple-holiky zesměšnován, zatímco u Leopardu je to naprosto vpořádku? Já vím, Leopard se zatím nezpozdil o 5 let, ale co není může být...), pak se ukázalo, že 300 nových funkcí bude asi spíš 300 drobných doladění, filesystém se měnit nebude, pokus o port prohlížeče na jinou platformu dopadl děsivě, z důvodů nedoladěnosti a strachu z exploitů (jak se domnívám na základě nějakých textů od lidí, kteří se telefony zabývají) nebude mít iPhone otevřené API, a vlastně to bude spíš iPod který umí náhodou telefonovat, než pravý smartphone. A tak dále a tak podobně.

Čili v oblasti operačních systémů a věcí okolo se Apple letos opravdu není třeba bát.

Dokonce si myslím, že teorie toho, jehož jméno se nevyslovuje ohledně přechodu Apple na OS od Microsoftu (vyšlo dnes, nelikuji záměrně) není tak nesmyslná jak by se mohlo zdát. Apple vždy byla především hardwarová společnost, a myslím, že stejně jako Apple otočilo ohledně procesorů Intel, může kdykoliv prohlásit, že Microsoft není nepřítel ale kamarád, a že je nesmysl vyvíjet OS X, když současná verze Windows už není tak hloupá jak byla, a že na hardware od Apple (a s patřičným apploidním tématem) se s ním dají dělat chytré věci a tak podobně.

No, uvidíme.


PS: Nemůžu si odpustit jedovatou slinu: jakto, že nikdo z těch nadřazených Apple uživatelů neobjevil v Safari všechny ty bezpečnostní chyby, které se našly (a byly ověřeny i v současné produkční verzi na OS X), když stupidním uživatelům Windows to nezabralo ani půl dne? Aha, už vím, Apple uživatel na počítači pracuje a nemá čas na pitominy. Navíc OS X je bezpečný, tak proč v něm hledat chyby, že? (Eh, ulevilo se mi :-))