pondělí, července 30, 2007

i-no-GO

Byli jsme teď na dovolené v Krkonoších. Protože jsem špatný řidič a ještě horší navigátor, rozhodl jsem se zapůjčit si GPS modulem vybavené PDA s navigačním programem iGO 2006.

Popravdě: Je to dost děs.

Nerozumějte mi špatně: Ve skutečnosti je navigace docela užitečná věc, která člověku nejednou ušetří nervy když někde mine odbočku, nebo zahlásí ten správný sjezd z dálnice, ale celkově konkrétně iGO trpí několika velmi zásadními problémy, které místy činí celý program prakticky nepoužitělným.

Abych to vzal nějak postupně: elektronické navigace (ať už jednoúčelové, nebo jako software pro PDA) trpí tím, čím všechny elektronické serepetičky: totiž displejem. I když PDA, které jsem měl půjčené, mělo rozlišení 640x480, displej je maličký a ve srovnání s papírovou mapou má zanedbatelné rozlišení. A konkrétně u map zatraceně záleží na tom, abyste toho najednou viděli co nejvíce s co největšími detaily. Na mrňavém displeji navigace vidíte buď zazoomovaný detail, nebo velký orientační přehled.

iGO si je tohoto omezení vědomo, takže se snaží implementovat jakési inteligentní zoomování, které před křižovatkou najede na detail a na rovině se vzdálí do přehledového módu (to celé doplněné o tenhle 2.5D, nebo 3D režim, kdy se software nějakou pochybnou perspektivou snaží simulovat výhled oknem z auta, což trochu pomáhá řešit problém s velikostí displeje, ale vůbec si nejsem jistý, jestli mapová data obsahují informace o nadmořské výšce, takže nejspíš je to jen taková obezlička). Potíž je v tom, že na komplikovaných křižovatkách potřebujete jak detail na odbočku kterou máte jet, tak přehled o tom, co budete dělat až urazíte těch pár aktuálních metrů. iGO se neumí podívat dál než za jednu zatáčku/odbočku, a tak vám nějakou nechutnou křižovatku nazoomuje tak, že nevidíte nic než jeden velký ohyb, pak se jakoby trochu vzdálí, zase nazoomuje na další odbočku a tak podobně (to celé pěkně plynule a animovaně a poooomaaaaluuuu). Mně to trvalo asi dvě liberecké křižovatky, než jsem nastavil úroveň zoomu ručně tak, abych viděl co bylo potřeba.

Dalším zcela zásadním problémem je aktuálnost mapových dat. Když jedete podle ukazatelů nebo podle mapy, koukáte kde se oproti mapě co změnilo. Při použití navigace (a to mi potvrdil i další majitel podobného zařízení), člověk přejde do režimu slepého následování pokynů navigace a třeba křižovatka změněná na kruhový objezd (což se dneska děje poměrně často) se stane místem plným stresu a zmatků. Ještě horší jsou ovšem objížďky. iGO je vytrvalý software a (tuším v Jilemnici) se nás vytrvale snažil směrovat na silnici která byla uzavřena. Prý snad existují nějaká data o podobných kalamitách vysílaná v RDS. Musím říct, že bez nich se navigační software stává v situacích, kdy by měl největší využití, prakticky nepoužitelným.

A největší rána mé důvěře v navigace na závěr: přišlo mi, že lidé, kteří programovali vyhledávání cesty k tomuto problému přistoupili jako k algoritmicko-inženýrskému problému. Přitom navigace je mnohem vice psychologická záležitost. Co jsem tak vypozoroval, lidé se raději drží větších, pohodlnějších, méně členitých cest. Důvodů je určitě mnoho, zcela jistě existuje několik desítek studií na toto téma, ale já vidím jako hlavní důvod to pohodlí na široké cestě, po které se dá jet většinu času opravu těch povolených devadesát, než se kodrcat po okreskách, kde sice teoreticky můžete jet stejně rychle, ale každá zatáčka vás zbrzdí, nehledě na to, že pořád jezdíte z kopce do kopce a tak dále. Nevím jak tohle bere do úvahy konkrétně iGO, ale přišlo mi, že vůbec. Jak by se jinak mohlo stát, že nás navigace z hlavní cesty svedla na nějaké pochybné okresky (v dezolátním stavu, jak jinak) stoupající nejprve strmě do kopce (takže se dalo jet v lepším případě tak 50km/h) a pak zase strmě z kopce?

Celkově si sice pořád myslím, že navigace jsou užitečná záležitost, ale možná, že spíše než na všechny ty grafické vypečenosti by se měli autoři soustředit spíše na důkladné poznání toho, jak lidé opravdu jezdí, jak plánují trasy podle map a jak probíhá navigace podle mapy s živým navigátorem.

PS: Znova opakuji, že mluvím o iGO 2006, a nevím, jestli jiné navigační programy/systémy nejsou v tomhle lepší. I když možná kromě TomTom jsem dost skeptický...

3 komentáře:

Q řekl(a)...

No, rim taky nepostavili za den. Delame mimo jine i par veci, ktere se tykaji navigaci, tak jeste pamatuju drevni doby, kdy navigace zobrazovala jeden mapovy pohled a pouze tecku kde jste a vybrat uz si musel clovek sam. Oproti tomu jsou dnesni ukecane a divoce zoomujici verze hyperfuturistickou karikaturou sebe sama - nemyslim to ted ve zlem.
Spoustu let vychazely navigace z tankovych vojenskych navigacnich pristroju (design a funkcionalita se prilis nezmenila, snad jen koty obrannych postaveni a palebnych pozic chybely), dodavaly je vsehovsudy tri firmy a mapove podklady pro evropu ve forme s potrebnou presnosti delala vsehovsudy jedna firma. Ukrutny boom v poslednich nekolika malo letech, kdy prenosna zarizeni dosahla potrebneho vykonu, spotreby a ceny, pricemz mapove podklady s dostatecnou presnosti uz dnes dela kde kdo (ve spojeni s republikovym adresarem UIR-ADR je to velmi velmi velmi silny nastroj) me v podstate vyrazi neustale dech. Barevne podklady, pocitani tras, ortofotomapy (i takova uz jsou). Pseudo 3D zobrazeni. Slusne navigace maji moznost optimalizace tras - rychlost, pohodlnost, spotreba, cili to, co jste psal na konci. Je nutno rict, ze drtiva vetsina navigaci ma moznost importu dat o uzavirkach/havariich a podle toho dokaze upravovat trasu, pripadne varovat pred problemy.
Stojime tedy pred tim, kde vzit data - jsou nektere "verejne" zdroje, napr. souradnice stacionarnich radaru a obliene pozice pro radary mobilni. Aktualni data o nehodach/uzavirkach/kolonach existuji. Dela to par firem, ktere to ovsem prodavaji jako "dopravni zpravodajstvi" - bud primo ridicum nebo radiim/televizim, sveho casu toto delala treba ABA, abych byl konkretnejsi, nyni to delaji jejich nastupci. Podle meho je jen otazka casu, kdy se objevi prvni protokol, ktery umozni tyto informace prenaset primo do zarizeni, treba pres GPRS. Spolu s updatama mapovych podkladu, pripadne moznosti zasahnout do nekterych informaci uzivateli (navigace 2.0?), pak dostane pouziti navigace zcela novou dimenzi a informace o provozu bude sbirat kde kdo. Ale - bude to neco stat, ostatne jako vsechno, co ma hlavu a patu a je k necemu.

jIRI řekl(a)...

"Optimalizaci trasy" podle různých parametrů jsem zkoušel, ale nepřišlo mně, že by to mělo na něco vliv :-(. Chyba je podle mě v tom, že program nezohledňuje tvar trasy ale jen její délku. Také si myslím, že v mapových datech opravdu chybí informace o nadmořské výšce (nebo se pletu?).

Jinak samozřejmě souhlasím -- navigace jsou pro komerční využití poměrně mladý obor (řekněme tak 7 let od nějakého většího než malého rozšíření) a ještě není úplně usazený.

A trpí tím, čím všechny ostatní podobné záležitosti: protože technické parametry je těžké posoudit, zákazníci nakupují podle feature-listu a podle dojmu který na ně produkt udělá. Takže místo navigace jako takové se cizelují tyhle noční režimy (což je ještě poměrně užitečná věc) a pak především šipečky, a vlaječky a ikonky a tak dále a tak podobně.

Ale ony navigační firmy časem zjistí, že tohle už nestačí, a že lidé chtějí opravdu kvalitní navádění a ne jen eye-candy, a pak to doladí :-).

Pokud jde o dopravní data: to je otázka vhodného modelu. Lidé, kteří jedou jednou za rok na dovolenou do neznámého místa si asi nebudou chtít kupovat nějaké drahé služby a zařízení jen proto aby se pojistili před eventuální zácpou. To má smysl ještě tak pro kamionové dopravce. Čili pokud ta data nejsou/nebudou volně dostupná (třeba v tom RDS na Radiožurnálu jako služba veřejnosti) a nebude možné je získávat bez nákupu dalšího zařízení za řádově tisíce korun, moc bych na masové rozšíření takové technologie nesázel.

No uvidíme za dva roky...

Q řekl(a)...

Takto - firmy, ktere vyrabeji navigace obvykle nemaji vlastni geograficka data - ta kupuji od dalsich firem. A za data se plati, takze kdyz chci obsat v konkurenci cenou, pak koupim data kastrovana o napr. vyskove udaje a usetrim par $$$ za licenci. Jinak zdrojova data tyhle udaje obsahuji - existuji GPS terminaly pro horolezce a vysokohroske turisty, ktere tato data obsahuji (a pravda nemaji kecaci vystup, ruzne pseudo 3D nesmysly, maji jen CB display, atd), ale stoji zhruba stejne jako navigace do auta. Vojenske terminaly obsahuji take vojensky dulezity utvary - udaje o zalesneni, elektrovody, rozvody vody/plynu, nosnosti mostu, svetlosti tunelu a vubec spoustu zajimavych veci (ale za zajimave penize). Videl sem uz i terminal, ktery je schopen sestavit i velmi realny 3D profil krajiny z mapovych podkladu, ale nebyl zrovna nejprenosnejsi a nejlepvnejsi, pravda.
Optimalizace trasy ja samozrejme tak presna, jak presne jsou udaje v mape, takze prima souvislost s bodem 1. Samozrejme - zalezi i na vyrobci, jak kvalitne je cely algoritmus odladen. Ja osobne tyhle bazmegy nepouzivam - jezdime s pritelkou orientacni zavody podle klasicke papirove mapy a zatim na ni nedam dopustit (tedy dam, kdyz jedu do nejakeho velkeho mesta mimo CR vozmo, tam je to obcas o nervy).
V navigacich se tedka zacina projevovat klasicky marketing - zatimco spoustu let stacilo zobrazit polohu, maximalne si pamatovat pohyb a vse stacilo v CB, ted to musi umet spoustu veci, o kterych nikdo nevi k cemu slouzi, ale ktere se daji napsat do future-listu, barevne displaye, ktere bez dat, ktere se daji barevne zobrazit jsou stejne vicemene k nicemu, atd. Ale to je holt ta "komercionalizace" - jakkoliv tohle slovo nemam rad a radeji pouzivam "zpristupnovani sirsim vrstvam lidi". Vzpominate na mobily a digifotaky? Stejne principy.
Co se tyka toho poskytovani informaci. ABA mela tento model: koupil ste si kartu, ktera byla podobna kuponu pro dobijeni mobilu. Karet bylo mnoho typu, ruzna byla doba platnosti - od asi tydne do 1 roku. Takze jste si koupil treba 14ti denni (bylo mozno prikoupit jeste nejake sluzby). Kdyz ste jel na dovolenou, zavolal jste na ABA s tim, ze mate kartu a tuhle chcete aktvovat. V tu chvili zacal bezet cas a pokud ste mel kartu aktivni, mohl jste kdykoliv zavolat a zeptat se na "aktualni stav" - uzavirky, kolony, omezeni, havarie, radary, cokoliv, co sesbirali z netu, kamer, policie CR, hasicu a dalsich asi 20ti zdroju.
Pokud by se tento model vylepsil o to, ze by se zaplatilo zlodejskou Platinum SMS "sluzba", ktera by vasi navigaci umoznila pristup po omezenou dobu pres GPRS do nejakeho konektoru, ktery by navigaci naplnil potrebnyma datama a navigace by dle toho upravila cestu/vydala varovani, atd, bylo by to, myslim hi-fi. Dalo by se zaplatit co potrebujete a kdy potrebujete.
Zasel bych s tim na nejakou asistencni sluzbu, ale bohuzel - navigace nemaji (az na vyjimky) potrebne rozhrani ani schopnosti tato data nacist. Mozna za ty dva roky :-)