čtvrtek, března 09, 2006

Visual Driven

Takže BVer mě svou soustavnou věrozvěsteckou činností nakonec přeci jen uvrtal do Test Driven Development. (Byly časy, kdy jsem si myslel, že je to tím, že je o nějaký ten rok starší, že vždycky přivede k něčemu zajímavému on mě, a ne já jeho. Pak jsem ale sám trochu zestárl, a zjistil jsem krutou pravdu: opravdu jsou někteří lidé chytřejší než já. Někteří o dost chytřejší [sigh].) Zatím jsem ve fázi bezbřehého nadšení, které samozřejmě časem vyprchá, až budu kvůli banální změně v interfacu třídy přepisovat dvacet testů, ale právě teď mě fakt, že se v nUnit mnění kolečka z červených na zelená, naplňuje takovým štestím, že se to snad ani nedá popsat.

S tím souvisí další téma, které jsem chtěl už delší dobu zmínit: Visual Studio 2005. Tak tedy: na první pohled skvělé. Sice mi příjde, že se vizuálním vzhledem až nebezpečně blíží Microsoft Office 2003, což je samozřejmě nepříjemné, protože, jak známo, vývojové prostředí má být tak spartánské jak to jen jde... No dobrá, podobné žvásty mě iritují u vyznavačů čistých textových editorů jakožto primárního vývojového prostředku, takže si je odpustím. (Pravda je taková, že bych těch pár pixelů, které zkonzumují barevné toolbary klidně obětoval dalším dvěma řádkům kódu, ale nešť.)

Nové (teď už ne tak moc) Visual Studio z mého pohledu (tedy z pohledu v zásadě stand-alone vývojáře, sám se řídím, sám si peru, a tak dále) nepřineslo nic až tak obrovsky úžasného. Ano, C# konečně podporuje templaty (v microsoftím newspeaku generika), ano, Class designer je moc pěkná věc, která konečně umožňuje snadné XML komentování kódu, a občas i návrh tříd (a je opravdu fajn, že se prázdná třída vygeneruje automaticky), a pak jsou tu tyhle vymoženosti v Data-bindings, a spousta nových funkcí a tříd v .NET frameworku 2, ale popravdě: je to krok spíše evoluční, než revoluční, skoro nic, co by mi dneska nemohl poskytnout produkt jako je #develop, nebo v případě C++ nějaký ten front-end nad gcc.

Jelikož pořád ještě nemáme (a dlouho mít nebudeme) WinFX, nějakému tomu importování Win32 funkcí se člověk nevyhne, nové Visual Studio padá (a to tak že často -- s VS2003 jsem žádný pád nikdy nezažil, zato hned první pokus s VS2005 skončil moc pěknou chybou, kdy neinicializovaný objekt -- po importu projektu z VS2003, kde to nevadilo -- způsobil pád form-designeru, který se, po znovuspuštění a znovunačtení projektu, automaticky načetl, takže nebylo lze chybu opravit, a nakonec jsem musel smazat .suo soubor, abych se neotevíraly žádné soubory projektu), i když je teď dialog Options trochu přehlednější, nemůžu se zbavit dojmu, že z něj zmizely některé položky, které v VS2003 bylo možné nastavit.

Celkově je VS2005 (podle mého zjevně nezasvěceného názoru) pořád nejlepším vývojovým prostředím (hlavně kvůli opravdu vypečenému IntelliSense), ale nějak jsem si od něj sliboval víc...