čtvrtek, května 12, 2005

Review.Magazine("PC World")

Před časem jsem tu hanil dva naše IT plátky pro širokou veřejnost, a vida -- jeden z nich už se na základě mé briskní analýzy)* vlastní rozháranosti rozhodl přetavit sám sebe z vcelku ucházejícího periodika, kde občas bylo lze najít něco zajímavého, na čistokrevný produktový časopis. Tedy ne že bych měl odvahu koupit si hned první číslo, nicméně název Click! nemůže věstit nic jiného než další pokus o spotřebkový časopis. Upřímně musím říct, že mě to dost překvapuje, protože vydavatelství Softwarových novin už jednou prokázalo, že takové časopisy dělat neumí -- viz zaslouženě zapomenutý časopis Digital.

Ale nešť. Každý svého konce strůjcem.

Chtěl jsem říct, že jsem si po čase zase pořídil časopis o počítačích a souvisejících tématech. Tentokrát PC World.

Nemůžu si pomoci, ale tenhle časopis je mi tak nějak sympatický. Ne že by jeho obsah stál za něco víc než zběžné prolistování, eventuálně pročtení na WC, ale zdá se mi, že lidé, kteří jej skládají dohromady, vědí přesně čeho chtějí dosáhnout (úroveň mi připadá trochu odbornější než v Chipu, ale nejspíš je to jen povrchní dojem -- abych byl schopen tohle posoudit, musel bych oběma časopisům věnovat víc pozornosti než jsem ochoten), a také jak vzbudit dojem, že vlastně vůbec netvoří časopis o produktech. Dlouhatánské články (vyfutrované samozřejmě celostránkovými reklamami a obřími fotografiemi) by jednoho skoro dokázaly přesvědčit, že za investované peníze dostane něco víc než jen nezbytné srovnávací testy grafických karet/laserových tiskáren/LCD monitorů/počítačových sestav/atd., nebo soubor výtahů z manuálů k témuž.

Co je mi ovšem na PC Woldu extrémně sympatické, je skutečnost, že produktové informace nenatahuje víc než káže zdravý rozum. Pseudo-recenze se většinou dokáží vejít na polovinu stránky, což je (s dostatečně velkou fotografií) asi tak maximum co se v rámci takovéhoto časopisu dá o libovolném produktu napsat a neupadnout při tom do nejapného žvatlání)**.

Jak jsem už řekl -- je mi tenhle PC World tak nějak sympatický. Dokonce mě i mrzí, že mě zatím nenapadlo udělovat zde recenzovaným produktům nějaké ceny, známky, nebo něco podobně bezvýznamného. Třeba takové Jednooký král mezi slepými, to by byla cena pro PC World jako dělaná...

* -- Jeden by nevěřil, jak zajímavé informace dokáže hloupý skript na počítání návštěvnosti vytěžit z hloupě nastaveného poštovního serveru/proxy. Třeba doménu, jméno adresáta nebo i předmět e-mailu, ve kterém byl odkaz na inkriminovaný příspěvek. Ale to jen tak na okraj.

** -- Věřte mi -- kdysi jsem dostal za úkol napsat celostránkovou recenzi na nějakou tiskárnu Canon (jestli firma za pochvalnou recenzi onomu časopisu přislíbila nějakou inzerci, to nevím, ale matně si vzpomínám, že vedle recenze se, jak už to tak bývá, nakonec nějaký ten inzerát prodejce tohoto typu tiskáren opravdu objevil). Po prvních dvou odstavcích, kde jsem konstatoval, že tiskárna kupodivu tiskne a vypadá vcelku obstojně, jsem chvíli bezradně přemýšlel co napsat dál, až můj zrak padl na recenzentovu spásu -- manuál! A tehdy jsem také pochopil, proč produktové časopisy jsou takové jaké jsou -- vedou je totiž hloupí lidé, kteří, místo aby vám takovou recenzi narvali do chřtánu a ještě vás nakopali do citlivých míst, vás pochválí a bezelstně sdělí, že to je to nejlepší co jste pro ně dosud napsali.