čtvrtek, června 02, 2005

Věčná otázka

A přišel za mnou můj project leader a ptá se: "Tak co?"

A já na to: "No, mám v tom chybu. Nefunguje mi to tak jak má."

A on: "A kdy to spraviš? Termín se blíží..."

A já přemýšlím, co na to říct.

10 komentářů:

BVer řekl(a)...

Lidé na ruzných postech se dopouštějí čas od času podobně nesmyslných otázek a je jim divné, že na ně nedostávají uspokojivé odpovědi. Trpí tím hlavně manažeři.
Je to jako se ptát kuchaře, kdy už přinesou jídlo: "Až se to propeče, tak to bude", musí odpovědět každý poctivý kuchař.

P~O řekl(a)...

Kdepak, to je chytrá otázka. Mnohem lepší než pobídka "Tak ať to je zítra hotové!".

jIRI řekl(a)...

No, já si tak úplně nemyslím, že "až to bude, tak to bude" je spávný přístup -- termíny mají smysl. Nicméně neznám žádnou metodiku, která by mi umožnila odhadnout jak dlouho mi bude trvat chybu odhalit a opravit.

A z toho jsem nesvůj...

BVer řekl(a)...

Je jasné, že odpověď: "až to bude, tak to bude" nadřízeného neuspokojí.
Měl jsem na mysli hlavně to, že
je velmi těžké odhadovat čas při práci tohoto typu.

P~O řekl(a)...

Já to zase myslel tak, že pokud by někdo měl mít alespoň trochu potuchu, kdy to bude hotové, budeš to spíš ty (člověk, který na tom pracuje) než tvůj šéf. Ovšem pravda je, že kdyby za mnou teď přišel můj šéf, tak mu můžu akorát tak říct, že dneska to určitě ještě hotové nebude. A už si začínám zoufat, že to snad nebude hotové nikdy...

Andrej řekl(a)...

Su dva druhy práce: taká kde vieš čo robíš (development) a taká kde nevieš čo robíš (research).
To, ako dlho budeš kopať výkop, piecť koláč alebo opisovať 10 strán textu, dokážeš povedať hneď.
To, ako dlho budeš vymýšľať trasu výkopu, ladiť ingrediencie nového koláča alebo písať 10-stránkovú poviedku, nedokážeš povedať až kým to hotové nebude.

BVer řekl(a)...

Asi bychom měli neustále vědět, co děláme, ať už jde o jakýkoliv typ práce. :)
Andrej měl spíše na mysli, že jsou činnosti s jasným plánem akcí a pevnými břehy (kopání výkopu, opisování textu) a pak naopak činnosti velmi komplexní, s velkým prostorem možných rozhodnutí, s potřebou opakovaného experimentálního ověřování, popdpořené neúplnými, neurčitými nebo protichůdnými informacemi, opírající se o nedokanalá zadání a nebo o nutnost komunikace s dalšími lidmi nebo týmy, jejichž motivace nemusí být shodná s naší.

U programování nebo návrhu HW se bohužel vyskytují oba typy práce a to vede k častému nedorozumění. Samozřejmě rádi bychom měli věci vždy plně pod kontrolou (a mohli odhadovat člověkohodiny). Existuje mnoho dobrých pravidel, návrhových technik a strategií, které se snaží nejistotu snižovat, ale někdy je to prostě do detailu nemožné a neexistuje vševědoucí entita, jež by dokázala na šéfovu otázku odpovědět stylem: "za tři dny a čtyři hodiny to bude plně funkční a bez chyb".
Programování, návrh HW a troubleshooting bude vždy do jisté (ale nevelké) míry uměním, inženýr se bude vždy muset vždy řídit intuicí a jistým smyslem pro technickou estetiku a "čistotu" provedení -- ať už chce okolí pravý opak a žádá od něj stoprocentně spolehlivé odhady.

Tvůrčí činnost bude vždy tak trochu plavbou v moři deterministického chaosu. Kdyby tomu tak nebylo, bylo by možné beze zbytku nahradit jejího vykonavatele počítačem.

JirkaB řekl(a)...

K odhadu casu, jako cisty koder/vyvojar (trochu podivne spojeni, skoro jako proste kombinovane) mohu pouze rici, ze opravdu plati zakon, jez jsem nekde cetl..

1. Odhadujeme-li cas potrebny na vyvijeni projektu dostaneme x clovekohodin, s kterymi pocitame.
2. x je potreba znasobit 1,5.
3. Plati pravidlo o iteraci.

Pravda, existuji metodiky eliminujici chybu pri odhadu casu potrebneho pro vyvoj, ale jsou spolehlive, asi jako vesteni pocasi z musich kridelek...
Tak jen hlavu vzhuru a sbirejme osobni zkusenosti, neb neuronova sit je zatim nejlepsi v praci s nejistotou a expertni systemy at se dou zahrabat.

jIRI řekl(a)...

Mno, tak to nakonec trvalo dva dny. Nicméně musím říct, že není nic horšího, než zdědit projekt po někom jiném, ve fázi, kdy už není možné dělat nějaké zásadnější změny.

jIRI řekl(a)...

A ještě jeden pěkný link k tématu:

http://en.wikipedia.org/wiki/No_Silver_Bullet