čtvrtek, srpna 04, 2005

Vesmírný samožer

Opravdu zajímavý pohled na raketoplány a mezinárodní vesmírnou stanici (ISS):

The final Shuttle design, incorporating all of the budgetary and Air Force design constraints, was impressive but not particularly useful. Very soon after the start of the program, it became clear that Shuttle launches would not be routine events, that it would cost a great deal of money to repair each orbiter after its trip to space, and that estimates of launch cost and frequency had been wildly optimistic. At the same time, the Air Force proved unable to get the Vandenberg base ready for use, negating much of the reason for the extensive Shuttle redesign. After the Challenger explosion, the Vandenberg base was quietly mothballed. Not once did the Shuttle fly a mission to polar orbit.
Nebo:
In the thirty years since the last Moon flight, we have succeeded in creating a perfectly self-contained manned space program, in which the Shuttle goes up to save the Space Station (undermanned, incomplete, breaking down, filled with garbage, and dropping at a hundred meters per day), and the Space Station offers the Shuttle a mission and a destination. The Columbia accident has added a beautiful finishing symmetry - the Shuttle is now required to fly to the ISS, which will serve as an inspection station for the fragile thermal tiles, and a lifeboat in case something goes seriously wrong.

This closed cycle is so perfect that the last NASA administrator even cancelled the only mission in which there was a compelling need for a manned space flight - the Hubble telescope repair and upgrade - on the grounds that it would be too dangerous to fly the Shuttle away from the ISS, thereby detaching the program from its last connection to reason and leaving it free to float off into its current absurdist theater of backflips, gap fillers, Canadarms and heroic expeditions to the bottom of the spacecraft.

Celý text čtěte zde: A Rocket To Nowhere

4 komentáře:

BVer řekl(a)...

Ten článek, kdyby nebyl o vážné věci, je velmi vtipný:

"Over the past three years, while the manned program has been firing styrofoam out of cannons on the ground, unmanned NASA and ESA programs have been putting landers on Titan, shooting chunks of metal into an inbound comet, driving rovers around Mars..."
:-)

Nepřečetl jsem si žádné pořádné argumenty z druhé strany, ale jako nezúčastněný (a neinformovaný) pozorovatel bych se přesto dopustil názoru: Lety STS jsou v dnešní době anachronismem a hazardováním se životy. Je to jasně politická objednávka (viz Bushovy zdravice), zřejmě každý úspěšný návrat astronautů z oběžné dráhy má větší mediální hodnotu než nové objevy z povrchu Marsu pořízené robotem.

Je to o to nesmyslnější ve srovnání s nedávným úspěchem SpaceShipOne.

jIRI řekl(a)...

No, takže Discovery nám pěkně přistálo a všichni si oddechli, protože...? Může mi někdo připomenout, proč po deseti letech okázalého ignorování raketoplánů, byl tenhle let tak důležitý?

Ale chtěl jsem říct, že vzhledem k tomu, že hlavním úkolem Discovery bylo odvézt odpad z ISS (a opravit si tepelný štít, samozřejmě), povedlo se NASA postavit nejdražší hovnocuc všech dob...

JirkaB řekl(a)...

Hovnocuc, ddobry :D tak si rikam, skoda, ze nam shodili stanici Kadibudka IX alias MIR. Mohla klidne presluhovat dalsich 30 let, me by to nevadilo. Btw, taky tak neverite, ze se americani dostanou na mars, nebo jsem skeptik jenom ja?

jIRI řekl(a)...

Především nevidím jediný důvod, proč posílat člověka na Mars. Aby tam zabodnul vlajku a záskal nějakému joudovi tři procenta ve volbách? To se ty peníze dají použít opravdu lépe...

Bush se jenom snaží probudit nějaký "velký americký sen", který by letargickou společnost popostrčil k většímu utrácení...