úterý, prosince 07, 2004

Anonym. James Anonym.

Jsou lidé, kteří nemají rádi anonymy. Třeba takový Jiří Hlavenka se pokaždé rozlítí, když mu někdo zkritizuje jeho brilantní analýzu čehokoliv, pokud ten dotyčný kritik nenapíše do příspěvku nějaké jméno, nebo uvede jen přezdívku. Nebo nedávno Jan Pokorný na Radiožurnálu jakéhosi volajícího, propojeného v přímém přenosu do vysílání, zprudil, protože se nepředstavil.

Popravdě, příjde mi to dost absurdní. Zaprvé: jak někdo může předpokládat, že člověk podepsaný v diskusním příspěvku pod článkem je opravdu jeho autorem, eventuálně, kdo mi zabrání, až někdy pocítím potřebu zavolat do rádia, abych se nepředstavil třeba jako Ferdinand Porsche? Zadruhé: Pokud jde o přezdívky v diskusích, myslím, že většina lidí používá stále stejnou, čili už při poměrně malém investovaném úsílí lze snadno dohledat kdo-co-kdy, a jak jsou jeho názory konzistentní. A konečně: Jsou jména na Internetu opravdu důležitá? Potřebuji vědět jak se skutečně jmenuje člověk na druhé straně? Jak to ovlivní to, co říká? Že možná bude trochu méně vulgární? Pochybuji. Není nakonec důležitější co je řečeno, než kdo to řekne?

A pak: někdy je anonymita opravdu dobrá věc. Třeba dokud jsem nevěděl, co dělá člověk, kterého jsem tu nedávno v diskusi s opravdu svatým zápalem poučoval o třídění, bylo mi nádherně. Když jsem pak lehce zagooglil a zjistil o koho jde, měl jsem zkažené celé odpoledne, že jsem ze sebe zase jednou udělal vola.

Sakra, lidi, co z toho podepisování máte?