Japonské miniatury: Pomaloučku, polehoučku
Sledoval jsem dnes cestou do práce dopravu. Nejprve je potřeba říct, že Japonci jezdí v protisměru. To je pro mě trochu problém, protože jednak při výjezdu z parkoviště na silnici, nebo odbočování, mám silné nutkání sáhnout po volantu a strhnout auto na správnou stranu, a druhak se ještě stále před vstupem na vozovku dívám nejprve doleva.
Život mi zachraňují dvě věci: zaprvé hustá síť semaforů (a musím říct, že na můj vkus až příliš hustá), zadruhé skutečnost, že Japonci prostě jezdí neuvěřitlně ohleduplně. Nevím, jestli je to tím, že jsem vpodstatě na venkově, a tudíž, že tu nepanují velkoměstské manýry, ale asi nejdrsnější akci na silnici, které jsem byl svědkem, bylo objíždění pomalu odbočující dodávky. Žádné myšky, předjíždění v zákazu předjíždění, průjezdy křizovatky na červenou. A žádné troubení, výhružné poblikávání světly, nebo hrození zatnutou pěstí, když jedete pomalu.
Je to takový rozdíl, že když jsem se chystal přecházet jednu z mála ulic bez semaforu, odbočující automobil se s kvílícími pneumatikami nevrhnul kupředu, protože „to přeci stihne“, ale naopak zastavil v uctivé vzdálenosti a nechal mě přejít až úplně na druhou stranu, než se znovu rozjel.
Kupodivu je tu doprava plynulejší než ve městě stejné velikosti u nás.
Když jsem byl loni na Filipínách, poškleboval jsem se hlouposti Filipínů, kteří kvůli předjíždění odstavným pruhem totálně zacpali silnici, a pak se divili, že se celá kolona posunuje kupředu krokem. Teď vidím, že ačkoliv my, čeští řidiči, sice nejsme tak hloupí jako ti filipínští, pořád je naše tupost do nebe volající.
Co se týče vozového parku: až na jednoho Golfa, jsem tu viděl jen japonská auta (jaké překvapení). Různé tyhle Toyoty, Mazdy, Daihatsu (nedělá tahle firma buldozery?) a další roztodivné značky. Převažují menší auta, často v takové šikovné úpravě, nejvíce připomínající zakrslý minivan. Ovšem zatímco auta prodáváná v Evropě trpí bez vyjímky syndromem dlouhého nosu, tahle japonská vozítka mají krátký předek zakončený ostře stoupajícím předním sklem (trochu jako Fiat Multipla, jen ještě úsporněji).
Jaké z toho plyne poučení? Čím bídnější ekonomická situace v zemi panuje, tím více kreténů se tam v obrovských autech musí převést na silnici jako opravdoví nadsamci.